Vergelijk asbestattest offertes

Ontvang tot 5 offertes van specialisten in uw regio en bespaar tot 40%

Gratis & vrijblijvend
Vergelijk & bespaar

Hoe komt een asbestattest tot stand?

Een asbestattest is relatief eenvoudig te bekomen. Er zijn wel enkele dingen waar je op moet letten. Zo dien je onder andere enkele bouwkundige documenten te verzamelen over het pand. Alle stappen voor, tijdens en na het asbestattest nemen we in dit artikel onder de loep.

INHOUDSTAFEL

Voor de asbestinventarisatie

  1. Contacteer en maak een afspraak met een asbestdeskundige inventarisatie (ADI). Via onze vergelijkingstool vind je de voordeligste asbestdeskundige in jouw regio. Gemakkelijk én goedkoop!
    U kunt als eigenaar ook een volmacht geven om een asbestattest te laten opmaken, bijvoorbeeld aan een notaris of vastgoedmakelaar.
  2. Verzamel de nodige informatie en documenten in verband met het gebouw. Zo zijn gegevens in verband met het bouwjaar, de oppervlakte van het gebouw en eventuele renovaties van belang voor de asbestdeskundige. Relevante documenten zijn onder meer bouwplannen, omgevingsvergunningen en het postinterventiedossier. Hoe meer informatie u kan voorleggen, hoe beter
  3. Vul het opdrachtformulier in met behulp van de asbestdeskundige.
  4. Licht, indien van toepassing, uw huurder(s) in over het plaatsbezoek.
  5. Vermijd onderzoeksbeperkingen zoals gesloten deuren, overvolle ruimtes of onbereikbare hoogtes, zodat de asbestdeskundige geen hinder ondervindt tijdens het plaatsbezoek. Verwijder daarom voorafgaand aan het plaatsbezoek eventuele belemmeringen in uw woning.
Benodigde documenten bij aanvraag asbestattest

Hou deze documenten bij de hand

  • Bouwplannen
  • Bouw- en omgevingsvergunningen
  • Facturen i.v.m. aangekochte bouwmaterialen, vernieuwingen en renovatiewerken
  • Lastenboeken
  • Meetstaat van de architect
  • Subsidieaanvragen bij de Vlaamse overheid

De asbestinventarisatie

  1. De asbestdeskundige komt op plaatsbezoek. Wees aanwezig tijdens de asbestinventarisatie, zodat u hem of haar toegang kunt verlenen tot alle bouwdelen.
  1. De asbestdeskundige voert een niet-destructief onderzoek uit volgens het inspectieprotocol. De ADI raadpleegt de eerder vermelde documenten met informatie over het gebouw en voert een visuele inspectie uit. Tijdens het onderzoek worden geen bouwelementen beschadigd of gedemonteerd. Er zullen hoogstens kleine monsternames worden gedaan.
  1. Om er zeker van te zijn dat bepaalde materialen geen asbest bevatten, zal de asbestdeskundige monsternames doen van potentieel asbesthoudende materialen. Deze brengen slechts zeer geringe schade toe aan het gebouw. Mogelijk moet er even gewacht worden op resultaten van het labo om de asbestinventarisatie te voltooien.
  1. Er zullen foto’s genomen worden om bepaalde informatie te illustreren of verduidelijken. De ADI zal bijvoorbeeld foto’s nemen van asbesthoudende materialen, onderzoeksbeperkingen en overzichtsfoto’s van de ruimten. De asbestdeskundige dient hierbij steeds rekening te houden met de privacy van de klant. De foto’s zullen worden opgeladen in de asbestinventarisatiedatabank van OVAM.
  2. Tot slot zal de asbestdeskundige indien nodig materialen opmeten.
Zorg dat alle ruimtes vrij toegankelijk zijn

OPGELET!

Indien bepaalde bouwdelen niet geïnspecteerd kunnen worden, zal de deskundige opnieuw moeten langskomen.

Zorg er dus voor dat alle ruimtes vrij toegankelijk zijn!

Na de asbestinventarisatie

  1. De eventuele monsterstalen worden geanalyseerd in een erkend asbest-labo. De resultaten van de analyse worden gedeeld met de asbestdeskundige.
  1. De asbestdeskundige voert de informatie die voortkomt uit de asbestinventarisatie en de resultaten van de labo-analyse in, in de digitale asbestinventarisatiedatabank van OVAM.
  1. Het asbestattest wordt door OVAM gegenereerd in PDF-formaat.
  2. De asbestdeskundige bezorgt u het asbestattest. U hoeft het dus niet zelf aan te vragen bij OVAM. U kunt het attest vervolgens ook raadplegen via de Woningpas.

Veelgestelde vragen

Hoe lang duurt de asbestinventarisatie ter plaatse?

De duur van de inventarisatie is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de grootte en toegankelijkheid van het gebouw, het bouwjaar en de beschikbaarheid van documenten. Gemiddeld duurt de asbestinventarisatie ter plaatse 1 à 2 uur.

Hoe lang moet ik na de asbestinventarisatie nog wachten op het attest?

De wachttijd voor het ontvangen van uw asbestattest na de inventarisatie hangt voornamelijk af van het aantal genomen monsterstalen. Deze stalen moeten door een laboratorium worden geanalyseerd. Daardoor duurt de oplevering tussen enkele werkdagen en 2 weken, afhankelijk van het aantal stalen dat geanalyseerd dient te worden.

In sommige gevallen is het wenselijk dat een attest sneller wordt afgeleverd. Dat is dan een spoedprocedure ('spoedkeuring'). Daarbij wordt aan het labo gevraagd om een uitzondering te maken en de stalen prioritair te behandelen. Het labo rekent hier een extra vergoeding voor.

Laatste update
9 april 2024
Schrijver Pieter Gijsels van de website Asbestattestoffertes.
Geschreven door
Pieter Gijsels
Schrijver Rob Ceulemans van de website Asbestattestoffertes.
Geverifieerd door
Rob Ceulemans
Vergelijk asbestattest offertes
Vergelijk snel 5 offertes
Gratis & vrijblijvend
Vergelijk & bespaar
Geen verplichtingen
Hoe het werkt
1
Enkele vragen omtrent de woning, in 1 minuut ingevuld
2
Ontvang vrijblijvende en gratis offertes van gecertificeerde asbestdeskundigen
3
Vergelijk offertes en kies de beste optie voor u